Edis’in son devirde bilhassa ‘Martılar’la başlayan dayanılmaz ivmesi ‘Ayyaş’ta doğruluk ve cürete ulaşıyor. Baran Mengüç’ün eşlik ettiği ve hem yanlışsız hem de gerekli bir müzik olan ‘Ayyaş’, Türkçe pop ve Türkçe rap ortasında yerel-evrensel çıtayı gözeterek sağlam bir kombin yapıyor, yüzleri güldürüyor.
‘Martılar’la 2021 ilkbaharına, yazına, kışına ve sonbaharına damga vuran Edis, yükselen çıkışını ‘Arıyorum’la devam ettirmiş, her yeni müziğinde çıtayı biraz daha yükseğe çıkartarak sırf ‘Benim Ol’dan, ‘Dudak’tan ya da ‘Çok Çok’tan ibaret olmadığını hem kanıtlamış hem de hatırlatmıştı.
7’den 70’e herkese hitap eden ‘Martılar’, ‘Arıyorum’ ve hatta ‘Yalancı’ üçlemesinden sonra müspet manada şaşırtan bir formda yayınladığı ‘Bana Mı?’, aslında onun nasıl bir seyahat yapabileceğini gözler önüne seriyordu.
‘Nirvana’lara yükselen çıta
Ayıla bayıla dinlediğimiz, hafif ‘karanlık’ tattaki ‘Bana Mı?’ her ne kadar niceliksel açıdan bekleneni çıktığı devirde veremiş üzere gözükse de ve klipsiz kalsa da “Edis vakti geldiğinde güldürür, vakti geldiğinde coşturur, karanlığı bile aydınlık olur” dedirtmişti. Çünkü ‘Bana Mı?’ genç bir işti ve Edis’in vizyonunu ortaya döküyordu.
Gülşen’le düet yaptığı ‘Sor’dan da anladığımız üzere Edis isterse annelerimize göbek attırır, isterse gençlerin ve tüm Türkiye’nin kalbini bir Serdar Ortaç bestesiyle fethederdi. O denli de oldu. Edis, çıtayı ‘Nirvana’lara kadar yükseltti ki orada da ona Gülşen onu yalnız bırakmadı ve ‘Nirvana’ya ulaşmasında ona eşlik etti.
‘Ayyaş’ Edis’e yeni bir sayfa açacak güçte
Daha evvel Eftalya Yağcı ile kaydettiği ‘Kusuruma Bakma’ ile hem lokal hem de üniversal olabilme sinyallleri veren Baran Mengüç’le 2023’ün son günlerinde güçlerini birleştiren Edis, müzik seyahatinde yepisyeni bir sayfa açacak üzere duruyor. Bu güç onda ziyadesiyle mevcut. Bunun nedeni ise elbette aslında ana akım içinde daha çok duymak istediğimiz bir yerel-evrensel istikrarı.
Bugüne kadar müzik mesleğinde sağlam adımlarla ilerleyen Edis’in potansiyelinin ne kadar büyük olduğunu her birimiz görüyoruz. Hoş olan kısım Edis’in adım adım, sağlam ilerlemesi. Baran Mengüç’le kaydettiği ‘Ayyaş’ tam da bu noktada hayli şahane bir zamanlamaya sahip.
Pop ve rap’in bir ortaya gelişi
Gençlerin müzik zevkiyle radyoların tercihlerinin şimdi gereğince örtüşmediğini artık her birimiz biliyoruz. ‘Ayyaş’ üzere bir örnek ise bu örtüşmenin en ‘ayakları yere basan’ örneklerinden biri ve pek umut verici. Nedeni ise Edis ve Baran Mengüç iştirakinde nihayete kavuşan işin rastgele bir kimseye temas edemeyecek bariz bir eksiklik barındırmaması.
‘Ayyaş’ bugüne kadar Edis’in yayınladığı tahminen de en uzun soluklu müziklerden biri olma potansiyeline sahip. Nedeni ise aslında 02:02’den sonra başlayan ‘çıkış’ melodisi. Bu melodi öylesine güçlü ki yalnızca şarkıyı bitirmiyor, birebir vakitte Edis-Baran Mengüç iştirakinin ne derece usta işi bir kimyaya sahip olduğunu kanıtlıyor.
Aslında Türkçe pop ve Türkçe rap diye ayrışan her şeyin artık tümevarılabildiğinin muştusu tadında. Pop ve rap tek bir potada eriyebilse, tıpkı rap’çi olarak tanıdığımız Güneş’in ‘Pop’ albümüne ismini veren müzik üzere, ortaya neler neler çıkacak aslında.
Yerel-evrensel dengesi
Tıpkı Inji’nin ‘Bellydancing’te yakaladığı tat ya da yıllar evvel Sibel Alaş’ın ‘Bin Yıldız’ında kullanılan ve gerçek adımda evrenselleşebilecek o melodi ve yerel-evrensel motif ‘Ayyaş’ın hakikat bir iş olduğunun en somut ispatı. ‘Ayyaş’ tıpkı ‘Bellydancing’ üzere “Bir dakika ya!” dedirtiyor ve üzerine ‘Bin Yıldız’ın hepimizi 90’lara ışınlayan melodisi eklenince ortaya güçlü bir müzik çıkıyor.
Ki hepimiz biliriz ki güçlü müzikler yerel-evrensel istikrarını esasen çoktan oturtabilmiş oluyor. ‘Ayyaş’ işte tam da bunu başarıyor. Edis’in vokal gücüne Baran Mengüç’ün daha da genç ve mert gücü eklendiğinde doğruluktan yüreğe de varılmış olunuyor.
Hoş geldin gerçek ve gözü pek ‘Ayyaş’ bebek!
Tüm bunlardan en hoşu ise nitelik-nicelik istikrarı bazında Edis’in ‘Martılar’la muştusunu verdiği büyük çıkışın en sonunda nihayete varması, bu noktada ‘Ayyaş’ın öncülük yapması. Utku Kemal direktörlüğünde çekilen klibin atmosferi de aslında her şeyi özetliyor.
Güvercinlerin uçuşuyla, siyah-beyaz istikrarıyla ‘Ayyaş’ hem aklı hem de kalbi odak noktasına alıyor. Artistik bir pop işi var karşımızda yani. Merhaba! Güzel geldin hakikat ve yürekli ‘Ayyaş’ bebek!
Edis genç ancak ‘Ayyaş’taki üzere daha da çok ‘genç’leşmeli
Pop’çularımızın 50 yaşına vardığı bir devirde bize artık genç işler gerekiyor. E artık elimizi vicdanımıza koyalım, Edis genç fakat daha çok gençleşmeli ki hepimiz teker teker güzelleşelim. ‘Ayyaş’ hakikat ve yürekli. Üstelik genç zira yeni. Gençliği yineliğinden değil tersine ‘yeni’liğinden.
Şarkıdaki atmosferde Anadolu’nun kendini haslığı de var rap tazeliği de pop havası da. Daha ne olsun, cennet, cennet! Çok daha hoşları aşikâr ki kapıda, üstelik çok yakında. Şu anda ‘Ayyaş’ı yapan bir Edis ilerde daha neleri neleri yapar, haydi bir de bu açıdan bakalım daima birlikte.
Yeter ki uçursun artık lütfen o elindeki kuşu gökyüzüne!
twitter.com/mayksisman
instagram.com/mayksisman
youtube.com/mayksisman
[email protected]